Maskiner

Jag och maskiner brukar klicka utmärkt i vanliga fall. Är något fel har jag oftast varit en fena på att fixa – det faller sig naturligt.
Men den senaste tiden har jag gått bet åt rödbetan.

Förra veckan köpte jag och uppgraderade min dator med Windows 7. Tänkte att det skulle funka finfint. Men icke… Vissa program vill inte fungera som de skall, vissa program öppnas inte ens. Andra program låser bara datorn. En väldigt irriterande grej är att varje gång jag ska tömma papperskorgen så låser sig datorn.
Jag har i alla fall hittat en datasnubbe i Sundbyberg som skall få hjälpa mig. Är det någon som kan rekommendera någon annan så hojta till.

Sen häromdagen när vi körde våran bänkdiskmaskin märkte vi att det var väldigt mycket vatten runtomkring den. När vi kikade under den läckte den inte bara vatten, utan väldigt mycket lödder också. Bara att stänga av och diska för hand hädanefter.

Idag skulle jag poppa popcorn i micron. Satte in påsen i micron och satte minuterna på 2,35min. Det brukar vara perfekt, minst brända popcorn men också maximalt med poppade (minimalt med kärnor alltså). Jag gick sedan in i vardagsrummet igen. När micron piper och jag går ut i köket känner jag att det luktar bränt. Vad konstigt, jag har ju mitt utarbetade minutschema! När jag väl står framför micron ser jag ur rök stiger upp ur ventilationen på ovansidan. Öppnar luckan och lågorna slår ut. PAAANIIIIKK!
Ut med katterna och hundarna som följt med in i köket. Stänga dörren för att stoppa så att röken kommer ut i övriga lägenheten. Hur fan skall jag släcka det här?
Jo, jag tar en kastrull som står med äckligt vatten och hivar in i micron.
Ja, jag vet att man inte skall släcka elbränder med vatten – men nu hade jag ingen skumsläckare. Ingen brandsläckare alls för den delen. *Note so self: Köpa branOBH Nordica Martellodsläckare!*
Branden slocknade och jag står i ett kök med slemmigt vatten blandat med förkolnade popcorn och påse över köksbänk, i underskåp och ut på golvet.

Det blev ingen promenad till någon park med hundarna, jag städar i köket istället.

Jag som är så sugen på en Martello, men jag vet inte om jag vågar ta in fler tekniska maskiner i det här hemmet. 

 

 

Foto0639 Så här såg i alla fall micron ut direkt efter “vattenbadet”

Kommentera

