En olycka kommer sällan ensam

Det börjar med att vi köper varsit fryst märgben på ICA Maxi till hundarna. Dagen efter är båda lösa i magen.
Albin repar sig snabbt men Frank blir snabbt sämre och börjar även kräkas. Frank som annars är ett matvrak vill inte äta. När det är som värst går det ca 2-5min mellan att diarre sprutar ur honom.
Vi fastade honom i lite mer än ett dygn för att sedan ge honom endast kokt torsk eller kokt kyckling och ris, men utan resultat. Så vi åkte till Bagarmossens djursjukhus. Väl där konstaterade veterinären att Frank var rejält uttorkad och ville helst lägga in honom med dropp över natten. Då Frank inte haft diarre på några timmar och verkade mycket piggare valde vi att ta med honom hem igen. Men innan vi åkte fick han vätska insprutad under huden i nacken. Han såg ut som ringaren i Notre Dame när vi åkte därifrån.
Efter detta blev Frank mycket piggare och hade slutat kräkas, tyvärr fortsatte han att vara lös i magen.
Så då köpte vi Hill’s veterinärfoder för just lösa magar. Nu har Frank ätit det i två dagar och är redan bättre i magen. Dock köpte vi 12kg foder och den kostade väldigt mycket, så han kommer få äta det ett tag framöver. Tur att han älskar det!

altalt

IMAG0353Näste man till rakning är Hejman, som jag upptäcker en hovböld på i höger framhov. Precis i väggen på ena strålen är ett hål där var kommer ut. Dock är bölden väldigt lindrig och det räcker med jodopaxomslag över natten. Nu får han en tid framöver bomull indränkt i jodopax instoppat i strålen. Han uppvisar ingen hälta och verkar inte ha ont när man trycker så det är ju bra.

Jag skulle ha ridit honom igår, men pga vissa omständigheter som jag skall berätta om blev det inte så. Nu var det väldigt länge sen han och jag jobbade “på riktigt”. Hejman har haft en välförtjänt vintervila och efter det har vi varit ute i det vackra vintervädret och myst. Sen åkte jag på influensa med hög feber över jul och nyår, så då kunde jag verkligen inte rida. Så nu längtar jag efter att sadla honom och försöka mig på ett dressyrprogram i ridhuset. Jag skall bara lära mig programmet utantill först.

 

 

Christoffer & Gideon

Ja, så var det dags för nästa elände. Igår när vi kom ut till stallet såg vi att Gideon hade en skadad underläpp.
I mitten av underläppen fanns ett jack på ca 1,5-2cm, så en flik var lös. Christoffer ringde veterinär som bad oss skicka bilder via MMS. Så gjorde vi och hon trodde att det kanske behövde sys, men det kunde vänta till dagen efter. Så idag kom hon ut och kollade läget med Gideons läpp och hon beslutade att det inte skulle sys då det skulle medföra en större risk för infektion osv.

Så nu väntar vi bara på att något skall hända med katterna eller kaninerna.

Nu ska jag slänga mig i sängen och titta på Det Okända på tv4play.se

One thought on “En olycka kommer sällan ensam

  1. Ping: Tweets that mention En olycka kommer sällan ensam « Andreas Olsson -- Topsy.com

Kommentera

