Ledig dag

Idag har jag varit ledig.
Skulle börja dagen med att tvätta, men hade sån huvudvärk så jag hoppade över det. Vi får ta det på söndag istället. Jag gick i alla fall upp kl 10.00, tog en promenad med hundarna och åt sedan lite frukost.
Efter att ha slappat på soffan med senaste numret av Härliga Hund någon timme var jag lite smått rastlös.
I köket har vi ett SPONTAN tidningställ från IKEA där vi har varsit fack pluss ett gemensamt för typ kataloger osv. Jag rensade mitt fack och sorterade in en del viktiga papper i pärmar. När det var klart tänkte jag ta itu med hatthyllan TJUSIG som stått omonterad i sin kartong i flera månader sedan jag köpte den.

spontan-tidningsstall-silverfargad__0114422_PE266869_S4tjusig-hatthylla-svart__0092690_PE229377_S4
Bilderna är lånade från IKEA.se

Själva monteringen var inga problem. Men när jag skulle fästa hyllan i väggen tog batteriet i skruvdragaren slut, så jag fick snällt vänta medans den laddade. Efter några timmars väntan försökte jag igen. När jag hade skruvat upp hyllan ville jag säkra hållbarheten, som inte fick godkänt. Jag valde att förstärka med plugg i väggen. För att få in pluggen fick jag borra, vilket resulterade i katastrof. Väggarna verkar bestå av gipsskivor med betong bakom. Då jag ej har slagborr kommer jag inte tillräckligt djupt, men gipset luckras upp och det blir stooora hål i väggen. Nu fäster hyllan ännu sämre i väggen! Så jag provar ett gammalt knep jag användt förr vid pluggning…

2011-01-13 001 (3) (1)2011-01-13 001 (3) (2)

Att spackla igen hålen och sedan trycka in pluggen. Nu får det torka så får vi se vad som händer. Detta fungerade i alla fall när jag skulle sätta upp gardinskenor i taket i en av mina tidigare lägenheten. När vi sedan skulle flytta fick jag inte loss pluggen, så jag hoppas att det blir lika hållbart.

Här kommer lite bilder från mitt projekt, mitt i och efter, fortfarande ingen hatthylla.
 IMAG0608IMAG06072011-01-13 001 (3)

Kommentera

