Naturlig inspiration

Jag är så oerhört sugen på såna här mattor just nu. Detta är patchwork mattor gjorda av kohudar. Ett ganska smart sätt att återanvända kohudar som t.ex är för slitna för att användas som de är.
Jag är väl över lag ganska sugen på naturliga material i min inredning just nu. Jag vet inte om det är för att vi är inne i den mörka och kalla årstiden. Naturliga material såsom djurfällar, ullplädar och annat liknande symboliserar ganska mycket värme och mys för mig.

Lappteknik (kallas även skarvsömnad, patchwork) är en textil teknik där mindre tygbitar sys ihop till större föremål, till exempel täcken och dukar. Det ursprungliga syftet med lappteknik var att ta tillvara tygspill från annan sömnad. Detta utvecklades genom att tygbitarna syddes ihop i olika mönster, så att föremålen blev dekorativa.

Saxat från Wikipedia

Picture 248298

Har även hittat grymt snygga kuddar på Hemtex. Dessa är dock inte i naturmaterial, men de ser ut att vara gjorda av päls.

3 thoughts on “Naturlig inspiration

Kommentera

